Tuesday, February 13, 2007

Ped-lærdom #1, 13. feb 07



Jean Piaget


Jean Piaget levde fra 1884 til 1980. Han var et barnegeni, og tok en doktorgrad i biologi i en alder av bare 22 år. Under oppholdet på universitet ble interessen for psykoanalysen vekket.
Piaget var en veldig erkjennelsesorientert, belyst og belest mann, innenfor mange forskjellige emner (både i og utenfor pedagogisk psykologi).
Fra 1929-1975 var han professor i psykologi ved universitetet i Genève.

Innflytelse utenfra
Blant de forskerne og tenkerne som hadde innflytelse på Piaget, finner vi bl.a. Alfred Binet (intelligenstestenes far), Charles Darwin og Rudolf Steiner.
Intelligenstestene var noe han spesielt rettet fokus mot - etter studiene begynte han nemlig å undervise på en gutteskole drevet av Alfred Binet. Men Piaget gikk nye veier: istedet for å gjøre rede for hva barna som ble testet mestret, så han heller på hva de ikke mestret.
Hva gjorde barna feil?
Og hvorfor gjorde 7/8-åringer andre feil enn 11/12-åringer?
Han oppdaget at barn gjennom oppveksten har ulike måter å tenke logisk på! Dette har også med de kognitive skjemaene å gjøre - et viktig begrep knyttet til Piagets arbeid (se litt lenger nede i teksten).

Viktige begreper knytta til Piaget
For å forstå Piagets pedagogiske teorier, er det nødvendig å kjenne til noen av de mange begrepene han benytter. Under følger noen:

1. Adaptosjon
  • Adaptosjon handler om hvordan mennesket tilpasser seg tilværelsen rundt seg. Piaget skiller mellom to typer adoptosjon:
    1. Vi mottar inntrykk fra omgivelsene, og de påvirker oss på ulike måter. Vi knytter inntrykkene til tidligere erfaringer og opplevelser, og kjenner oss igjen. F.eks. er vi ofte på utkikk etter personer med like interesser eller fødested når vi begynner på en ny skole. Ved å knytte nye, uvante situasjoner til tidligere, vante opplevelser, skaper en trygghet.
      Denne typen behandling av inntrykk kalles for assimilasjon (som i ordet similar - lik, liknende).

    2. I tillegg til å assimilere nye inntrykk og gamle opplevelser, kan du bearbeide de nye inntrykkene og "legge de til" det gamle repertoaret av opplevelser. Du justerer og forandrer de kognitive strukturene slik at de kan ta inn nye sider ved omgivelsene. Denne prosessen kalles for akkomodasjon - en revisjon av egne oppfatninger.


2. Skjemaer
  • Alle inntrykk og opplevelser lagrer vi i skjemaer. Når vi opplever noe nytt, vil vi ofte sammenlikne det med (assimilere) et tidligere skjema, og slik tilpasse inntrykkene til noe vi kjenner fra før. Men etterhvert som vi utvikler oss fra barn til voksne, skjønner vi at det er langt mer i verden enn akkurat det vi har hørt om og opplevd. Når de gamle skjemaene ikke lenger er tilstrekkelige, vil det skje en reorganisering og forandring av skjemaene.
    Derfor er skjemaene i kontinuerlig reproduksjon, i og med at nye impulser hele tida vil ha innvirkning på det gamle.

No comments: